Μέλη

Username
Password
Να με θυμάται

ECONOMIST IMPACT : Προτεραιότητες για τη διασυνδεσιμότητα στην Ευρώπη

Αναρτήθηκε: Apr 30, 2025 από serrestv2 στην κατηγορία: Εκδηλώσεις Ελλάδα προβολές: 173 Tags (Λέξεις κλειδιά): ECONOMIST IMPACT, διασυνδεσιμότητα, Ευρώπη
[+] [a] [-] Άλλες σχετικές ειδήσεις Σχόλια
Economist Conferences - Greece - Αρχική

Νίκος Χαρδαλιάς, περιφερειάρχης Αττικής
«Επενδύουμε σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αναβάθμιση του κεντρικού οδικού δικτύου και τη βιώσιμη αστική κοινωνικότητα», τόνισε σε μήνυμα που έστειλε στο συνέδριο του Economist ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.

Μίλησε για 281 έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέχρι το τέλος της θητείας της παρούσας διοίκησης στην περιφέρεια και εξειδίκευσε περαιτέρω στα έργα που υλοποιούνται ή έχουν δρομολογηθεί, όπως 60 έργα οδοποιίας και 22 έργα οδικής ασφάλειας, δίκτυα πεζογεφυρών κ.ά. Τόνισε ότι μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης το μεγάλο έργο του τριπλού κόμβου του Σκαραμαγκά. Αναφέρθηκε επίσης σε έργα σχετικά με την αξιοποίηση σύγχρονης τεχνολογίας (έξυπνες διαβάσεις, φανάρια νέας γενιάς, κάμερες), όπως επίσης σε έργα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των καθυστερήσεων. Η περιφέρεια δίνει έμφαση στις πράσινες μεταφορές, την ηλεκτροκίνηση, τους ποδηλατοδρόμους, καθώς και σε δημόσιους χώρους ασφαλείς και προσβάσιμους σε όλους, σημείωσε κλείνοντας ο κ. Χαρδαλιάς.


Δέσποινα Παληαρούτα, γενική γραμματέας Μεταφορών, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Στους βασικούς πυλώνες του σχεδιασμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις συγκοινωνίες της Αττικής αναφέρθηκε η γενική γραμματέας Μεταφορών Δέσποινα Παληαρούτα. Σημείωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν αποκτηθεί συνολικά 951 νέα λεωφορεία, εκ των οποίων τα 468 κυκλοφορούν ήδη. Επεσήμανε ότι οι καθυστερήσεις των λεωφορείων έχουν να κάνουν και με την έλλειψη οδηγών, κάτι που, όπως είπε, είναι πανευρωπαϊκό πρόβλημα και στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στον προγραμματισμό για προσλήψεις οδηγών. Η κ. Παληαρούτα μίλησε για αναβάθμιση 14 συρμών του ΗΣΑΠ μέχρι το τέλος του 2026 και για ανακαίνιση 12 συρμών του μετρό, ώστε να αποκτήσουν κλιματισμό. Υπάρχει χρηματοδότηση για 7 νέους συρμούς του μετρό για το αεροδρόμιο, ενώ αναζητείται χρηματοδότηση και για επιπλέον συρμούς, πρόσθεσε. Τέλος, σημείωσε ότι δίνεται έμφαση στην ηλεκτροκίνηση των λεωφορείων, ότι έχει δοθεί επιδότηση για περίπου 20.000 ιδιωτικά ηλεκτρικά οχήματα και ότι τα σημεία φόρτισης έχουν φθάσει τα 7.500, από 58 που υπήρχαν το 2019.

Γεωργία Αϋφαντοπούλου
, αναπληρώτρια διευθύντρια και διευθύντρια ερευνών,
Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών

Αλλάζει το τοπίο στις μεταφορές μέσα από τα έργα που υλοποιούνται στην Αττική αλλά και το μετρό της Θεσσαλονίκης, επεσήμανε η αναπληρώτρια διευθύντρια και διευθύντρια ερευνών στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών Γεωργία Αϋφαντοπούλου. Τόνισε ότι η λειτουργία του μετρό στη Θεσσαλονίκη μείωσε κατά 12-15.000 τα αυτοκίνητα στην κεντρική περιοχή της πόλης. Σημείωσε επίσης ότι 7 μεγάλοι άξονες στην Αθήνα είναι κάθε μέρα στο 60% του μήκους τους συμφορημένοι, καθώς και ότι μετά την covid έχει αλλάξει και το προφίλ των μετακινήσεων των πολιτών, κάτι που, όπως είπε, θα πρέπει να ληφθεί υπ' όψιν στον προγραμματισμό των δρομολογίων των ΜΜΜ. Στο πεδίο των λύσεων, η κ. Αϋφαντοπούλου μίλησε για ανάγκη μείωσης της χρήσης του ΙΧ, για αξιοποίηση των δεδομένων μεταξύ άλλων στην έξυπνη σηματοδότηση, καθώς και για την εμπλοκή του πολίτη ώστε να αποτελεί μέρος της λύσης. Προσπαθούμε να κάνουμε τους άξονες να ρέουν, αλλά έχουμε ολόκληρες περιοχές συμφορημένες, οπότε πρέπει να αλλάξει η στρατηγική, ανέφερε χαρακτηριστικά. Τέλος, η κ. Αϋφαντοπούλου αναφέρθηκε στην έννοια των πολυτροπικών (multi-modal) μεταφορών, που απαιτούν μια πολύ διαφορετική διαχείριση.


Γιώργος Σπηλιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος, Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ)
Ο ΟΑΣΑ έχει ένα όραμα για την Αττική, να είναι η πρώτη επιλογή για τις μετακινήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών της, ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Γιώργος Σπηλιόπουλος και ανέλυσε τη στρατηγική του οργανισμού σε 4 άξονες: α) Το στρατηγικό σχέδιο για τις μεταφορές της Αθήνας, που περιλαμβάνει σχεδιασμό νέων γραμμών, αναδιάρθρωση των διαδρομών των λεωφορείων κ.ά. β) Μια μεγάλη επένδυση στα οχήματα. Στο πλαίσιο αυτό μίλησε για πλήρη ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, ενώ αναφέρθηκε στις αγορές νέων συρμών για το μετρό και τον ΗΣΑΠ και ανακαινίσεις των ήδη υπαρχόντων. γ) Τεχνολογικές λύσεις, που περιλαμβάνουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο έχει περάσει, όπως είπε, στην επόμενη φάση (πληρωμή με τραπεζική κάρτα), την αξιοποίηση των δεδομένων, την ηλεκτροκίνηση κ.ά. δ) Καθημερινότητα του επιβάτη. Στο πεδίο αυτό έδωσε έμφαση στην εισαγωγή της συγκοινωνιακής αστυνομίας, ώστε να υπάρχει ασφάλεια στα δρομολόγια, καθώς και στην αύξηση των ελέγχων για τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.

Αθανάσιος Κοτταράς, διευθύνων σύμβουλος, ΣΤΑΣΥ

Τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό και τραμ) είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα ζωής στην Αττική και έχουν φθάσει να μεταφέρουν 800.000 επιβάτες ημερησίως, επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Αθανάσιος Κοτταράς. Μίλησε για το τέλος ενός 10ετούς κύκλου αποεπένδυσης –λόγω κρίσης και covid– στις συγκοινωνίες και έδωσε έμφαση σε τρεις άξονες: α) Αύξηση της διαθεσιμότητας τροχαίου υλικού και αναβάθμιση υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για τον σχεδιασμό όσον αφορά τους νέους συρμούς και την αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων καθώς και για τα έργα που προγραμματίζονται στο πεδίο της ασφάλειας. Επίσης, μίλησε για τον προγραμματισμό της αναβάθμισης σταθμών, της γέφυρας Πουλόπουλου, των πεζογεφυρών κ.λπ. β) Αύξηση του προσωπικού και εστίαση σε πιο νεαρό και εξειδικευμένο προσωπικό. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Κοτταράς σημείωσε ότι οι εργαζόμενοι θα αυξηθούν κατά 20%, με 370 προσλήψεις από το καλοκαίρι του 2024 έως το τέλος του 2025. γ) Αύξηση εσόδων. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι η αύξηση των εσόδων είναι μεγαλύτερη από τον ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης, κάτι που απέδωσε και στη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.

Κωνσταντίνος Γκιοτσαλίτης
, επίκουρος καθηγητής, διευθυντής του Εργαστηρίου Σιδηροδρομικής
και Μεταφορών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Η Αθήνα έχει επιλεγεί να είναι μία από τις 100 πόλεις της ΕΕ που μέχρι το 2030 θα είναι κλιματικά ουδέτερες όσον αφορά τις μεταφορές και την παραγωγή ενέργειας, σημείωσε ο επίκουρος καθηγητής, διευθυντής του Εργαστηρίου Σιδηροδρομικής και Μεταφορών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κωνσταντίνος Γκιοτσαλίτης, κάνοντας αναφορά μεταξύ άλλων στην αύξηση των ηλεκτρικών λεωφορείων. Εστίασε ιδιαίτερα στο ζήτημα της κυκλοφορικής συμφόρησης και στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι η Αθήνα είναι η 5η πόλη στην Ευρώπη σε αναλογία οχημάτων ανά κάτοικο. Στο πεδίο των λύσεων τόνισε ότι το βάρος πρέπει να πέσει στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ότι πρέπει να βελτιωθεί η κάλυψη των ΜΜΜ, πως τα δρομολόγια πρέπει να λαμβάνουν υπ' όψιν επικαιροποιημένα στοιχεία (ως παράδειγμα ανέφερε τη μεγάλη αύξηση του πληθυσμού στην Ανατολική Αττική) και ότι τα ΜΜΜ πρέπει να είναι διασυνδεδεμένα με μέσα μικροκινητικότητας για το πρώτο και τελευταίο μίλι, όπως ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Επίσης αναφέρθηκε στο «κίνημα», όπως είπε χαρακτηριστικά, των πόλεων των 15 λεπτών.

Δήμητρα Τζουρμακλιώτου, πρόεδρος, Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου
Το νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, που θα λειτουργήσει το 2027, θα καλύψει την αυξημένη ζήτηση ταξιδιωτών, όπως ανέφερε η πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Δήμητρα Τζουρμακλιώτου, η οποία μίλησε διεξοδικά για το πώς οι επενδύσεις στα αεροδρόμια μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην οικονομία μετριάζοντας τους κινδύνους στην αλυσίδα εφοδιασμού και μειώνοντας την οικονομική αστάθεια σε εξωτερικούς κλυδωνισμούς. Όπως ανέφερε, οι στρατηγικές επενδύσεις ενισχύουν την ανθεκτικότητα και την αυτονομία ασφάλειας και συνεισφέρουν στη μετατροπή της γεωγραφικής θέσης μιας χώρας σε μακροπρόθεσμο γεωγραφικό πλεονέκτημα.

Για τη σημασία των αεροπορικών μεταφορών στην Ελλάδα, σημείωσε ότι σε μια χώρα με πάνω από 6.000 νησίδες και νησιά, οι αεροπορικές συνδέσεις συχνά είναι απαραίτητες και πιο αξιόπιστες καθόλη τη διάρκεια του έτους. Η κ. Τζουρμακλιώτου σημείωσε επίσης ότι το εθνικό δίκτυο αερολιμένων αποτελείται από 39 εμπορικά αεροδρόμια, με ιδιαίτερης σημασίας τα 14 παραχωρημένα στην Fraport, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που είναι ο μεγαλύτερος κόμβος –με το αεροδρόμιο Ηρακλείου να είναι το 2ο πιο πολυσύχναστο υποδεχόμενο 9,4 εκατ. επιβάτες ετησίως– και 24 αεροδρόμια υπό δημόσια διαχείριση. Επίσης, υποδέχονται αυξανόμενο αριθμό επιβατών  την τελευταία δεκαετία, από 62,3 εκατ. το 2018 σε 79,8 εκατ. το 2024. Αναφορά έκανε επίσης στην ταχεία ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στην Ελλάδα μετά την πανδημία και στην ηγεσία της χώρας στην προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων, άνω των 3 δισ. ευρώ, για την περαιτέρω ανάπτυξη της εναέριας κυκλοφορίας.


Μιλτιάδης Σταματόπουλος, Τομεάρχης Σχεδιασμού Αερολιμένα, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Στο αεροδρόμιο της Αθήνας φτάσαμε μια ανάσα από τους 32 εκατ. επιβάτες το 2024, μια αύξηση 24,5% σε σχέση με το 2019, τελευταία χρονιά προ πανδημίας, σημείωσε ο τομεάρχης σχεδιασμού αερολιμένα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» Μίλτος Σταματόπουλος. Τόνισε ότι οι επενδύσεις για αύξηση της χωρητικότητας του αεροδρομίου είναι απολύτως αναγκαίες και μίλησε για ένα μεγάλο πρόγραμμα που σχεδιάζεται σε αυτό το πλαίσιο, ύψους 1,3 δις ευρώ. Το πρόγραμμα αυτό θα δώσει τη δυνατότητα να αυξηθούν οι επιβάτες στα 40 εκατ. ετησίως, είπε. Ανέφερε συγκεκριμένα ότι οι επενδύσεις αυτές περιλαμβάνουν την επέκταση του τέρμιναλ κατά 150.000 τετραγωνικά (68% μεγαλύτερο σε σχέση με σήμερα), τον διπλασισμό των θέσεων με φυσούνα, την επέκταση όλων των περιοχών αφίξεων και αναχωρήσεων, την ανάπτυξη 32 νέων απομακρυσμένων θέσεων παρκαρίσματος αεροπλάνων και την ανέγερση νέου πολυώροφου πάρκινγκ αυτοκινήτων 7 ορόφων, με 3.500 θέσεις στάθμευσης. Ο κ. Σταματόπουλος πρόσθεσε επίσης ότι το αεροδρόμιο θα γίνει και αρχιτεκτονικά πιο ενδιαφέρον.

Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος, Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων
H τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσει εντελώς νέες συνθήκες στα logistics και στα μέσα μεταφοράς στα επόμενα 20-30 χρόνια, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάση Τσιάνο, που απαρίθμησε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Σημείωσε ότι η εφοδιαστική αλυσίδα συνεισφέρει 11,4% στο ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί πάνω από 225.000 άτομα. Κατά την άποψή του η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει ανθρώπινο δυναμικό ικανό να σχεδιάζει και να διαχειρίζεται έξυπνες υποδομές έχοντας καταφέρει –παρά την οικονομική κρίση–, κυρίως με τη συμβολή ιδιώτη παραχωρησιούχου, να ολοκληρώσει ένα εκτεταμένο σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και να αναβαθμίσει σημαντικά λιμάνια και αεροδρόμια.

Σημείωσε πάντως ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται επενδύσεις σε logistics αλλά σχετικά άναρχα, χωρίς master plan εμπορευματικών μεταφορών και στρατηγικό πολεοδομικό και συγκοινωνιακό σχεδιασμό. Πρόσθεσε ότι σήμερα υλοποιούνται ή σχεδιάζονται έργα άνω των 25 δισ. ευρώ. Ειδικά για τον σιδηρόδρομο, ο κ. Τσιάνος σημείωσε ότι μόνο 2,5% των χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών γίνονται σιδηροδρομικά στην Ελλάδα, έναντι 18% στην ΕΕ και η χώρα θα πρέπει να στοχεύσει στην ενδοχώρα των Βαλκανίων και κατ' επέκταση στην ενδοχώρα της Ευρώπης, με διακρατικές στρατηγικές συμφωνίες. Τέλος, πρότεινε τη δημιουργία φορέα που θα λειτουργεί παράλληλα με τη δημόσια διοίκηση, ως παρατηρητήριο μεταφορών και logistics που θα επιλύει προβλήματα, στελεχωμένος με έμπειρους επιστήμονες και επαγγελματίες.

Βασίλης Μαγκλάρας, διευθύνων σύμβουλος, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο
Χρειαζόμαστε απελευθέρωση της αγοράς, τόνισε διευθύνων σύμβουλος του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου Βασίλης Μαγκλάρας, σημειώνοντας ότι τα τελευταία χρόνια όλοι οι κλάδοι της οικονομίας βρέθηκαν αντιμέτωποι με δυσχέρειες όπως η πανδημία, η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία, ενώ πλέον προστίθεται στις προκλήσεις και ο εμπορικός πόλεμος. Ο ίδιος θεωρεί ότι οι κρίσεις δεν φέρνουν κυρίως ευκαιρίες αλλά απώλειες, ωστόσο εστίασε στις δυνατότητες που ανέδειξαν για ανάπτυξη της αγοράς logistics. Όπως σημείωσε, τα τελευταία 4 χρόνια επήλθαν ραγδαίες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, με αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και εκτόξευση των αναγκών για αποθήκευση και υπηρεσίες logistics.

Προέβλεψε ότι ο κλάδος θα αποτελέσει πρόσφορο πεδίο για επενδυτική δράση στο μέλλον, αποτελώντας ήδη έναν από πιο ραγδαία αναπτυσσόμενους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας. Ειδικά η Ελλάδα, καλείται να αξιοποιήσει την προνομιακή της θέση και να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο, σύμφωνα με τον κ.Μαγκλάρα, που σημείωσε ότι υπάρχει έλλειψη νεόδμητων αποθηκών για τις σύγχρονες ανάγκες των επιχειρήσεων, ενώ οι υπάρχουσες υποδομές είναι σε παλαιά κτήρια, μικτής επιφάνειας και συχνά σε σημεία χωρίς εύκολη πρόσβαση, με το πρώτο ολοκληρωμένο logistic park να αναπτύσσεται στο Θριάσιο. Μίλησε για την επένδυση 300 εκατ. ευρώ, τη δεύτερη μεγαλύτερη στη χώρα μετά το Ελληνικό, σε έκταση 265.000 τ.μ., που θα καταστήσει τη χώρα κεντρική πύλη για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή. Τόνισε ωστόσο την κρισιμότητα της σύνδεσης με το σιδηροδρομικό δίκτυο που θα συνεισφέρει στη μείωση του κόστους μεταφοράς για τις επιχειρήσεις, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της οικονομίας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Βασίλης Κικίλιας, υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας μίλησε για τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας στις παγκόσμιες μεταφορές, ενώ αναφερόμενος στις επενδύσεις στους ελληνικούς λιμένες ανέφερε ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω win-win συνεργασίας με την Cosco. Ειδικότερα, μίλησε για τη σημασία που έχουν οι επενδύσεις σε υποδομές –συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας– για μια χώρα όπως η Ελλάδα, με ισχυρή παράδοση στη ναυτιλία. Όπως ανέφερε, από τα αρχαία χρόνια το εμπόριο γινόταν μέσω θαλάσσης και παρόλο που η τεχνολογία και ο τρόπος που ταξιδεύουμε άλλαξαν άρδην, οι θαλάσσιοι διάδρομοι εξακολουθούν να μεταφέρουν τα περισσότερα αγαθά που φτάνουν στους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Τόνισε ότι το 60% του παγκόσμιου στόλου είναι σε ελληνικά χέρια, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ισχύ μιας μικρής χώρας.

Αναφερόμενος στις επενδύσεις και στις συνεργασίες που αναπτύσσει η χώρα, σημείωσε ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι σημαντικός πυλώνας σύνδεσης Ανατολής και Δύσης, με τις επενδύσεις της Cosco να ικανοποιούν, μεν αλλά να υπάρχουν και περιθώρια για περαιτέρω win-win συνεργασίες. Ο υπουργός έδωσε επίσης έμφαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου αναδεικνύονται περιθώρια περαιτέρω επενδύσεων, ενώ αναφορικά με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης υπενθύμισε τη σημασία του όπως αναδείχθηκε με τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις μεταφέροντας ενέργεια από τον νότο στον βορρά. Σημείωσε ενδεικτικά το λιμάνι της Σούδας στην Κρήτη, με ειδικό βάρος για τον Δυτικό κόσμο και εξέφρασε αισιοδοξία για την προσέλκυση επενδύσεων και την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων λιμένων, όπως π.χ. του λιμένα Βόλου, για τον οποίο ερωτήθηκε από την πρόεδρο του συνεδρίου Joan Hoey.

Luis Blancas, senior transport and logistics specialist, Παγκόσμια Τράπεζα
Ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζουν τα ελληνικά λιμάνια ως παράγοντες διευκόλυνσης της οικονομικής δραστηριότητας εντός και εκτός Ελλάδας βρέθηκε στο επίκεντρο της παρουσίασης του Luis Blancas, senior transport and logistics specialist από την Παγκόσμια Τράπεζα. Αναφέρθηκε ειδικότερα στη μεταμόρφωση του λιμανιού του Πειραιά σε ένα λιμάνι-κόμβο παγκόσμιας σημασίας, εντός των 5 μεγαλύτερων λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης. Πρόσθεσε ότι η Ελλάδα εμφανίζει Δείκτη Απόδοσης Logistics (σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα) πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και σε συνδυασμό με τις σημαντικές οικονομικές της εποδόσεις τα τελευταία χρόνια έχει προωθήσει επενδύσεις στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, αν και μπορούν να γίνουν πολλά περισσότερα. Σημείωσε ενδεικτικά ότι ο κύριος σιδηροδρομικός διάδρομος Βορρά-Νότου της Ελλάδας χρειάζεται περισσότερες επενδύσεις και εκσυγχρονισμό. Οι εγκαταστάσεις logistics που βρίσκονται υπό ανάπτυξη στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη είτε έχουν αργήσει πολύ είτε δεν διαθέτουν κατάλληλη συνδεσιμότητα στο last mile ή και στα δύο, ενώ η χώρα έχει περιορισμένο ρόλο ως πύλη προς την Κεντρική Ευρώπη, όπως είπε. Αναφορικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σημείωσε την επέκταση και την ιδιωτική επένδυση που το καθιστά κόμβο στη Βόρεια Ελλάδα και βασική πύλη προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Τόνισε δε τον σημαντικό ρόλο και άλλων λιμανιών, όπως του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης ως πύλης μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας κ.ά.

 

Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Για τα σημαντικά επιτεύγματα της χώρας στον τομέα της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών σε μια σειρά από τομείς, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, μίλησε ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος. Όπως ανέφερε, η πρόοδος που έχει επιτευχθεί τα τελευταία πέντε χρόνια αναγνωρίζεται από την ΕΕ, με τη χρήση υπηρεσιών που προσφέρονται στους πολίτες και στις επιχειρήσεις να κινείται σε υψηλά επίπεδα συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ και την πρόοδο που καταγράφεται να αποτελεί ρεκόρ. Ειδικά αναφορικά με τα ψηφιακά εργαλεία που προσφέρονται στους πολίτες στον τομέα των μεταφορών, σημείωσε ενδεικτικά τη δυνατότητα να διαθέτουν στο κινητό τους τηλέφωνο το δίπλωμα οδήγησης και να μετακινούνται χωρίς να χρειάζεται να μεταφέρουν σημαντικά έγγραφα. Πρόσθεσε ότι η σχετική εφαρμογή ενημερώνεται όταν το έγγραφο χαθεί, ενώ πλέον ψηφιακά γίνονται μεταβιβάσεις, ανανέωση αδειών κ.ο.κ.  

Ο κ. Αναγνωστόπουλος αναφέρθηκε επίσης στην καλή συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών για την ανάπτυξη και νέων υπηρεσιών μέσω του gov.gr με την αξιοποίηση τεχνητής νοημοσύνης. Σημείωσε ότι τα δύο τελευταία χρόνια πάνω από ένα εκατ. συναλλαγές που αφορούν τις μεταφορές γίνονται ψηφιακά. Τέλος, σχολιάζοντας το θέμα του disruption, ως ανατροπής, σημείωσε ότι η ΕΕ χρηματοδοτεί εργαλεία και θα μπορούσε να επωφεληθεί ώστε να είναι πρωτοπόρα στην καινοτομία, ενώ έδωσε έμφαση και στην ανάγκη αναβάθμισης των δεξιοτήτων αναφορικά με την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης από το ευρύ κοινό.


Gonçalo Correia, επικεφαλής τομέα, transport mobility and logistics, Τμήμα Μεταφορών και Σχεδιασμού,
Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ντελφτ, Ολλανδία

Περίπου το 12% των αυτοκινήτων στους ελληνικούς δρόμους είναι πλήρως ηλεκτρικά ή υβριδικά, κάτω δηλαδή από το 20% που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ, αν και ο στόλος αυξάνεται κάθε χρόνο, σύμφωνα με τον επικεφαλής τομέα, transport mobility and logistics από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ντελφτ στην Ολλανδία Gonçalo Correia, που αναρωτήθηκε αν οι υποδομές μεταφορών της Ελλάδας είναι έτοιμες ενόψει των προκλήσεων. Αναφέρθηκε ειδικότερα στις αλλαγές που επιφέρει η τεχνητή νοημοσύνη, τόσο στον ρόλο των σχεδιαστών μεταφορών όσο και στην εμπειρία των επιβατών. Εξήγησε ότι ο τομέας των μεταφορών υφίσταται έναν βαθύ μετασχηματισμό που διαμορφώνεται όχι μόνο από την τεχνολογία, αλλά και από την πολύπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ κοινωνίας, υποδομών και στόχων βιωσιμότητας.

Σημείωσε, για παράδειγμα, ότι πάνω από το 35% των πωλήσεων νέων οχημάτων στην Ολλανδία είναι ηλεκτρικά και το δίκτυο φόρτισης είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα στον κόσμο, ενώ εδώ και 25 χρόνια η χώρα διαθέτει αυτοματοποιημένο σύστημα μεταφοράς στο Ρότερνταμ, το οποίο έχει μεταφέρει εκατομμύρια επιβάτες. Πρόσθεσε επίσης ότι ο συνδυασμός της ηλεκτροκίνησης με τον αυτοματισμό μέσω στόλων ηλεκτρικών οχημάτων κοινής χρήσης μπορεί να συνεισφέρει στη βελτίωση της προσβασιμότητας και σε χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα, αλλά η τεχνολογία από μόνη της δεν αρκεί. Πρέπει, όπως είπε, να υπηρετεί ευρύτερους στόχους κινητικότητας όπως η προσβασιμότητα, η προσιτή τιμή και η αξιοπιστία.


Ζωή Χριστοφόρου
, αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Στις αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογική πρόοδος για εταιρείες, μηχανικούς αλλά και τους ίδιους τους μετακινούμενους μίλησε η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών Ζωή Χριστοφόρου, σημειώνοντας ότι οι εταιρείες μπορούν να κάνουν ορθολογικότερη κατανομή των διαθέσιμων πόρων, να προβαίνουν σε προληπτική συντήρηση και να μειώνουν το λειτουργικό κόστος. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει τη διαρκή αμφίδρομη επικοινωνία με τους μετακινούμενους και επομένως τη συνεχώς βελτιούμενη ποιότητα υπηρεσιών. Εξήγησε ότι οι μετακινούμενοι επωφελούνται με αναβαθμισμένο επίπεδο ασφάλειας, καλύτερη και εξατομικευμένη πληροφόρηση για τις εναλλακτικές τους σε διαφορετικά μέσα μετακίνησης, ευχερέστερη αγορά εισιτηρίων κ.ά. Ωστόσο, όλα αυτά δεν αποτελούν disruption, καθώς –όπως εξήγησε– υπερβαίνει την απλή καινοτομία εφόσον έχει δύο επιπλέον χαρακτηριστικά: αλλάζει δραστικά μια συνήθεια και είναι προσβάσιμο στο μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Πρόσθεσε ενδεικτικά την τάση προς ήπια μέσα μετακίνησης με σημαντική αύξηση της χρήσης ποδηλάτων και πατινιών που έχει αναμορφώσει το αστικό περιβάλλον και έχει βελτιώσει την υγεία των πολιτών. Επίσης, ανέφερε το παράδειγμα της τηλεεργασίας που έχει περιορίσει δραστικά τις αστικές και διεθνείς επαγγελματικές μετακινήσεις με οφέλη για το περιβάλλον αλλά και την ποιότητα ζωής. Τέλος, η κ. Χριστοφόρου σημείωσε ότι το υψηλό κόστος είναι ανασταλτικός παράγοντας.

Νίκος Παπαθανάσης, αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Οι υποδομές με την ευρύτερη έννοια αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά της μέριμνας της πολιτείας για την καθημερινότητα των πολιτών, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης. Αναφέρθηκε στους αστάθμητους παράγοντες που υπάρχουν στο διεθνές περιβάλλον και έδωσε έμφαση στο νέο δημοσιονομικό καθεστώς για τα κράτη μέλη της ΕΕ. Ο υπουργός εξήγησε ότι στο νέο αυτό καθεστώς το πιο βασικό στοιχείο είναι το όριο δαπανών, σε μια λογική αντικυκλικότητας. Αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση έργων για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, όπως τα 1,3 δις που θα δοθούν για τα σιδηροδρομικά έργα στη Θεσσαλία μετά τις καταστροφές που προκάλεσε ο τυφώνας Daniel. Επεσήμανε επίσης ότι στα έργα τύπου ΣΔΙΤ υπάρχει οροφή, που αντιστοιχεί στο 0,25% του ΑΕΠ, το οποίο σχεδόν πλέον έχει καλυφθεί, όπως είπε. Τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να μεταφέρει υποχρεώσεις στις επόμενες γενιές. Τέλος, σημείωσε ότι στο πλαίσιο της αναθεώρησης του RRF και του ΕΣΠΑ από την ΕΕ η κεντρική ιδέα πλέον είναι να δοθεί ευελιξία στα κράτη μέλη να ανακατευθύνουν πόρους εκεί όπου υπάρχει κάθε φορά ανάγκη.

Νίκος Ταχιάος,
υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα Υποδομών
Υπάρχουν μεγάλες αξιώσεις για έργα σε όλη την Ελλάδα, αλλά θα πρέπει να προσγειώσουμε τις απαιτήσεις στο εφικτό, τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα Υποδομών Νίκος Ταχιάος. Σημείωσε ότι τα έργα τύπου ΣΔΙΤ δεν είναι ανεξάντλητα και ότι δεν μπορούμε να μεταφέρουμε χρέη στις επόμενες γενιές. Έδωσε έμφαση στο πεδίο της συντήρησης, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πολλά έργα που είναι παλιά, ηλικίας 50-60 ετών. Αναφέρθηκε επίσης στο ζήτημα του δανεισμού για την κατασκευή έργων και έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία της ανάλυσης κόστους-οφέλους. Ο υφυπουργός επίσης σχολίασε πως δεν φαίνεται ότι θα υπάρξει νέο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς η Ευρώπη σήμερα αντιμετωπίζει νέες απειλές, είπε χαρακτηριστικά. 

Μαριάννα Ναθαναήλ, επικεφαλής της αντιπροσωπείας στην Ελλάδα, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
Στη χρηματοδότηση έργων στην Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) αναφέρθηκε η επικεφαλής της αντιπροσωπείας στην Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Μαριάννα Ναθαναήλ, σχολιάζοντας ότι η ΕΤΕπ ήταν διαχρονικά η τράπεζα των υποδομών με δραστηριότητα στην Ελλάδα από το 1963. Όσον αφορά τις υποδομές, οι έννοιες της ενεργειακής ασφάλειας και ενεργειακής αυτονομίας έχουν γίνει πλέον κεντρικές και για αυτό η ΕΤΕπ χρηματοδότησε τα τελευταία χρόνια αντίστοιχα έργα στην Ελλάδα, όπως οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις με τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη, επεσήμανε. Η κ. Ναθαναήλ επίσης αναφέρθηκε στη σημασία της παροχής τεχνικής βοήθειας για μια σειρά έργων και τόνισε ότι το επόμενο διάστημα η ΕΤΕπ θα εστιάσει και στον τομέα των κοινωνικών υποδομών (στέγαση, νοσοκομεία, σχολεία). 

Κωνσταντίνος Μακέδος, πρόεδρος, Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ)
Στη διαδικασία της χρηματοδότησης έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με την πίεση για ανταπόκριση στα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ) Κωνσταντίνος Μακέδος, όπως επίσης αναφέρθηκε στη σημασία της ανάλυσης κόστους-οφέλους για τα επόμενα έργα. Περαιτέρω, εστίασε στην ανάγκη καταγραφής των υποδομών που έχουν μείνει πίσω στα χρόνια της κρίσης, του ελέγχου, της συντήρησης και αξιοποίησης αυτών. Τόνισε ότι, πέρα από τα μεγαλεπήβολα έργα, μικρές συστάδες έργων μπορούν να βοηθήσουν στη θωράκιση των υποδομών της χώρας. Πέρα από τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες και τα μεγάλα τεχνικά έργα, επεσήμανε, υπάρχουν χιλιάδες μικρές και μεσαίες τεχνικές εταιρείες που έχουν συμβασιοποιήσει πάνω από 10 δις έργα τα τελευταία χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μακέδος τόνισε την αναγκαιότητα να παραμείνει υγιής η «πυραμίδα» αυτών των εταιρειών, να μπορέσουν να μεγεθυνθούν και να χρηματοδοτηθούν και να προσελκύσουν νέους εργαζόμενους στον κλάδο.

Maja Bakran, αναπλ. γενική διευθύντρια, ΓΔ Κινητικότητας και Μεταφορών (DG MOVE), Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Τον πολιτικό σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις υποδομές μεταφορών περιέγραψε κατά την παρέμβασή της στο συνέδριο του Economist η αναπλ. γενική διευθύντρια της ΓΔ Κινητικότητας και Μεταφορών (DG MOVE) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Maja Bakran. 

Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για τη σημασία της διασυνδεσιμότητας, της ασφάλειας, της ψηφιοποίησης αλλά και της ανθεκτικότητας των μεταφορών, αφού στάθηκε σε παράγοντες όπως τα έντονα καιρικά φαινόμενα λόγω της κλιματικής αλλαγής. Η ίδια μίλησε για την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα «δίκτυο μεταφορών και υποδομών που θα είναι ισχυρότερο από τα 27 κράτη-μέλη, συνδέοντας την ΕΕ ως βάση για την ελευθερία, την ασφάλεια και την ευημερία μας». 

Αναφερόμενη στους διαδρόμους των ευρωπαϊκών μεταφορών οι οποίοι θα διασχίζουν την Ελλάδα, μίλησε για τον διάδρομο 'Βαλτική Θάλασσα-Μαύρη Θάλασσα-Αιγαίο' και τον διάδρομο 'Δυτικά Βαλκάνια-Ανατολική Μεσόγειος', με την επισήμανση ότι ο δεύτερος διάδρομος έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον καθώς θα περιλαμβάνει και χώρες εκτός της ΕΕ. Μεταξύ άλλων, η ίδια αναφέρθηκε στις επικείμενες επενδύσεις της Γερμανίας στο δίκτυο υποδομών της, ως βασικό κεφάλαιο των ευρωπαϊκών επενδύσεων σε υποδομές. 


Δημήτριος Αναγνώπουλος, γενικός γραμματέας Υποδομών, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Ο τομέας των δημοσίων έργων δοκιμάστηκε την περίοδο της κρίσης αλλά τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί μεγάλα και μικρότερα έργα με ισχυρό τοπικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Υποδομών, Δημήτριο Αναγνώπουλο. Ανέφερε τα σημαντικότερα έργα που υλοποιήθηκαν ή είναι σε εξέλιξη, με ενδεικτική την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης και την επικείμενη επέκτασή του μέχρι την Καλαμαριά και την παράδοση του Ε65. Αναφέρθηκε επίσης στην παράδοση της Αττικής Οδού στον νέο παραχωρησιούχο και σε έργα στην περιφέρεια όπως η επέκταση της Ιονίας Οδού, ο άξονας Άκτιο -Αμβρακία, που σε συνδυασμό με τον Βόνιτσα-Λευκάδα αναβαθμίζει τις μεταφορές στη Δυτική Ελλάδα, ο άξονας Πάτρα-Πύργος, έργα στη Μυτιλήνη, την Καλαμάτα, την Κρήτη τόσο στο αεροδρόμιο στο Καστέλι, όσο και στον Βόρειο Οδικό Άξονα κ.ά.

Πρόσθεσε δε ότι κοινός παρονομαστής των έργων είναι οι προκλήσεις στις τρεις διαφορετικές φάσεις ανάπτυξης και υλοποίησης: α) προτεραιοποίηση κάθε έργου σε συνδυασμό με την ωρίμανση και τη χρηματοδότησή του, β) υλοποίηση και γ) ολοκλήρωση και παράδοση στον φορέα που θα αναλάβει την παρακολούθηση και τη συντήρηση μειώνοντας τις απαιτήσεις και ανάγκες μελλοντικά για οδική ασφάλεια. Όπως τόνισε ο κ. Αναγνώπουλος, βούληση του Υπουργείου είναι να συνεχίσει να υλοποιεί έργα με στόχο τη βιώσιμη περιφερειακή ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη.

Αθανασία Οικονόμου, τομεάρχης Υποδομών, Νέα Δημοκρατία
Στο πρόγραμμα έργων που υλοποιούνται στην Ελλάδα αναφέρθηκε η τομεάρχης Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας Αθανασία Οικονόμου, εστιάζοντας στα εξής:
-Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), το μεγαλύτερο οδικό έργο υποδομής που εκτελείται σήμερα στην Ελλάδα, με αυτοκινητόδρομους 300 χλμ., βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ προχωρά η συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά–Ηράκλειο.
-Ο Αυτοκινητόδρομος Ε65, που ενώνει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό, έχει ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό, με το βόρειο τμήμα Καλαμπάκα-Εγνατία να παραδίδεται την άνοιξη του 2026.
-Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, έργο ύψους 1,5 δισ. ευρώ, προχωρά με γοργό ρυθμό.
-Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει τεθεί σε λειτουργία, ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά προχωρά απρόσκοπτα.
-Το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελίου στο Ηράκλειο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 40% και αναμένεται να λειτουργήσει το 2027.

Παράλληλα υλοποιούνται έργα στον τομέα των κτηριακών υποδομών, με περισσότερα από 416 εκατ. ευρώ να επενδύονται σε σχολικές μονάδες, νοσοκομεία και δικαστικά μέγαρα μέσω της Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., πρόσθεσε η κ. Οικονόμου. Τόνισε επίσης ότι η νέα γενιά υποδομών εστιάζει σε τέσσερις άξονες: κλιματική ανθεκτικότητα και βιωσιμότητα, επιτάχυνση διαδικασιών και απορρόφησης πόρων, προώθηση της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης και τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Παναγιώτης Τερεζάκης, διευθύνων σύμβουλος, ΟΣΕ
Τα τελευταία χρόνια ο ΟΣΕ βρίσκεται σε μια περιδίνηση στην οποία τον οδήγησαν η τραγωδία των Τεμπών και οι πρωτόγνωρες καταστροφές από τις κακοκαιρίες Daniel, Elias και Bora, που ανέκοψαν την πορεία εκσυγχρονισμού, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη. Ειδικότερα, ο κ. Τερεζάκης αναφέρθηκε στο Στρατηγικό Σχέδιο για την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, αναδεικνύοντας πέντε βασικούς άξονες:

1. Ολοκλήρωση των υποδομών και συστημάτων στον βασικό άξονα ΠΑΘΕ, με έργα που αφορούν κυρίως την επιδομή και συστήματα στο τμήμα Ροδοδάφνη μέχρι Ρίο, την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, την ανάταξη της Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης στο τμήμα Άνω Λιόσια-Κιάτο και την αποκατάσταση των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες.
2. Λειτουργία συστημάτων GSM-R και ETCS για ασφάλεια και αύξηση της χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου.
3. Διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα βασικά λιμάνια και τις ΒΙ.ΠΕ.
4. Δημιουργία logistics centers σε σημαντικούς εμπορευματικούς κόμβους. Ήδη βρίσκεται σε τελική φάση για υπογραφή η Σύμβαση παραχώρησης του ΘΡΙΑΣΙΟ 2, ενώ έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για το ΘΡΙΑΣΙΟ 1.
5. Στενή συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς ώστε ο ΟΣΕ να αναπτύξει τους 3 βασικούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους που συνδέουν την βόρεια Ευρώπη με τους βασικούς ελληνικούς λιμένες. Έτσι, μέσω του θαλάσσιου διαδρόμου Αιγαίου-Σουέζ-Ερυθράς θάλασσας θα μειωθεί ο χρόνος και το κόστος διακίνησης εμπορευμάτων προς και από τις αγορές της  Άπω Ανατολής.

Όπως ανέφερε ο κ. Τερεζάκης, η υπό ίδρυση νέα εταιρεία που προκύπτει από τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και το μέρος της ΓΑΙΟΣΕ του τροχαίου υλικού, έχει ως σκοπό την υλοποίηση των παραπάνω στόχων. Με τη βοήθεια και τις κατευθύνσεις και του τεχνικού συμβούλου, την αύξηση του προσωπικού και των χρηματοδοτήσεων, δίνεται η δυνατότητα ύστερα από μία μακρά περίοδο μαρασμού να ξεκινήσει η αναγέννηση του ελληνικού σιδηροδρόμου, σημείωσε κλείνοντας ο κ. Τερεζάκης.

Τιμολέων Κατσίπος, πρόεδρος, Κτιριακές Υποδομές
Διαχρονικό έλλειμμα συντήρησης δημόσιων υποδομών και κτιρίων διαπίστωσε ο πρόεδρος των Κτιριακών Υποδομών Τιμολέων Κατσίπος. Με εμπειρία στη συντήρηση και κατασκευή σχολείων, δικαστικών μεγάρων, νοσοκομείων και στην ενεργειακή αναβάθμιση τέτοιων δομών, σημείωσε ειδικότερα το έργο της ενεργειακής αναβάθμισης 30 νοσοκομείων και σχολικών μονάδων στη χώρα και ανέλυσε τη σημασία του ελέγχου και της συντήρησης δημοσίων κτηρίων. Όπως εξήγησε, η επισκευή και συντήρηση ενός δημόσιου κτηρίου πρέπει να γίνεται στον σωστό χρόνο, καθώς έτσι μπορούν να αποφευχθούν μελλοντικές ζημιές και κόστη. Μάλιστα, ο κ. Κατσίπος διαπίστωσε ότι πολλά δημόσια κτήρια εμφανίζουν βλάβες λόγω ελλιπούς συντήρησης και όχι τόσο λόγω φυσικών καταστροφών. Στόχος, όπως ανέφερε, δεν πρέπει να είναι μόνο η ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων αλλά και οι εργασίες που αποδεσμεύουν πόρους. Ο κ. Κατσίπος σημείωσε ενδεικτικά ότι στα 30 νοσοκομεία όπου γίνεται ενεργειακή αναβάθμιση, η εξοικονόμηση κόστους κυμαίνεται σε 35-55%. Πρόκειται για πόρους που δυνητικά μπορούν να αξιοποιηθούν για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας. Πρόσθεσε ότι το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα είναι επαρκές για τα νέα κτήρια που αναπτύσσονται ώστε να είναι ανθεκτικά απέναντι στις φυσικές απειλές. Ωστόσο, αν και οικοδομούνται σήμερα άρτια κτήρια, έχουμε στη χώρα μεγάλο απόθεμα δημοσίων κτηρίων που έχουν χτιστεί στο παρελθόν χωρίς χαρτογραφημένο πλάνο συντήρησης, τομέας στον οποίο πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη εμφαση, όπως είπε ο κ. Κατσίπος.

Josef Schneider, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιβατών (ΕΜΕ)
«Οι επιβάτες επιθυμούν ένα σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών που να είναι προσιτό, αξιόπιστο, προσβάσιμο, βιώσιμο, συντονισμένο, με επαρκή χωρητικότητα για να μεταφέρει τους ανθρώπους άνετα στον προορισμό τους, στις ώρες που επιθυμούν να ταξιδέψουν, χρησιμοποιώντας όποιον συνδυασμό μέσων μεταφοράς που είναι συνολικά πιο αποτελεσματικός, από κοινωνική, περιβαλλοντική αλλά και οικονομική άποψη», επεσήμανε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιβατών (ΕΜΕ) Josef Schneider, τονίζοντας ότι η αξιοπιστία είναι το κλειδί για την παροχή ελκυστικών υπηρεσιών δημόσιων συγκοινωνιών: «Οι χρήστες πρέπει να λαμβάνουν την υπηρεσία που τους υποσχέθηκαν. Οι υπηρεσίες πρέπει να λειτουργούν όπως διαφημίζονται», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στέφανος Αγιάσογλου, διευθύνων σύμβουλος, ΟΣΥ
Για μια επανάσταση η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αλλά και της Θεσσαλονίκης έκανε λόγο από το βήμα του Economist ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ Στέφανος Αγιάσογλου: «Στην πραγματικότητα αλλάζουμε ολόκληρη την τεχνολογία με την οποία αυτές θα λειτουργούν». Όπως είπε, μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί στο 60% η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και των τρόλεϊ. «Μέχρι το 2027, η Αθήνα θα έχει έναν ολοκαίνουργιο στόλο λεωφορείων, τα παλαιότερα οχήματα θα είναι ουσιαστικά τα ηλεκτρικά οχήματα που ήρθαν το 2024», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος αναφέρθηκε στην εν εξελίξει αναβάθμιση των υποδομών αμαξοστασίων, λέγοντας πως η διαδικασία βρίσκεται ήδη στο 70% της ολοκλήρωσης. Επιπλέον, ο κ. Αγιάσογλου σημείωσε ότι μέσω αντίστοιχων ευρωπαϊκών προγραμμάτων η Ελλάδα κάνει τα πρώτα βήματα για την υιοθέτηση της υδρογονοκίνησης.


Γιώργος Γεωργιάδης, γραμματέας, Inland Transport Committee, Οικονομική Επιτροπή
των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (
UNECE)
«Η ενίσχυση των σιδηροδρομικών συνδέσεων μεταξύ περιφερειών και χωρών ενισχύει τη βιώσιμη κινητικότητα, μειώνει τις εκπομπές, μετριάζει τη συμφόρηση και βελτιώνει την οδική ασφάλεια μετατοπίζοντας την εμπορευματική και επιβατική κυκλοφορία από τις οδικές στις σιδηροδρομικές», υπογράμμισε ο γραμματέας του Inland Transport Committee της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (UNECE) Γεώργιος Γεωργιάδης, τονίζοντας: «Σήμερα, ο κατακερματισμός κινδυνεύει να επιβραδύνει τη μετάβαση στις βιώσιμες μεταφορές. Το μοντέλο της ITC, που βασίζεται στη συναίνεση, την ένταξη και τη συνεργασία βάσει στοιχείων, αποτελεί φάρο που δείχνει ότι η πολυμέρεια προσφέρει πραγματικά, πρακτικά αποτελέσματα. Μόνο μέσω βαθύτερης συνεργασίας μεταξύ εθνικών, περιφερειακών και παγκόσμιων φορέων μπορούμε πραγματικά να επιτύχουμε βιώσιμη κινητικότητα και ασφάλεια για όλους». Ο ίδιος σημείωσε: «Αυτές είναι δύσκολες εποχές για την πολυμέρεια. Σε μια εποχή που ο κατακερματισμός αυξάνεται, το έργο της UNECE μέσω της Επιτροπής Εσωτερικών Μεταφορών καταδεικνύει πώς η εναρμονισμένη, βασισμένη σε συνθήκες συνεργασία ενισχύει την οικονομική ανάπτυξη και τη διεθνή συνεργασία. Αυτά τα μέσα δοκιμάζονται σε βάθος χρόνου και χώρου του διεθνούς δικαίου σε δράση –προωθώντας έναν κόσμο όπου οι κανόνες έχουν σημασία, τα σύνορα συνδέουν αντί να χωρίζουν και η συνεργασία υπερισχύει της αντιπαράθεσης».

Brian Caulfield, Καθηγητής Μεταφορών, Trinity College Dublin
Μέσω των σχεδίων της ΕΕ για την αύξηση των σιδηροδρόμων και την καθιέρωσή τους ως της ραχοκοκκαλιάς των δικτύων βιώσιμης κινητικότητας, πρέπει να καταβληθεί περισσότερη προσπάθεια για την κατανόηση των λόγων που χρησιμοποιούμε ή δεν χρησιμοποιούμε τις δημόσιες συγκοινωνίες. Εδώ στην Ελλάδα, υπάρχει ένα εξαιρετικό ιστορικό έρευνας για τις μεταφορές που παράγει έρευνα παγκόσμιας κλάσης με ουσιαστικό αντίκτυπο», παρατήρησε ο καθηγητής Μεταφορών από το Trinity College Dublin Brian Caulfield, σημειώνοντας: «Αυτό δεν ισχύει σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση και πρέπει να κινήσει περισσότερη κατευθυνόμενη χρηματοδότηση σε εθνικά κέντρα αριστείας στην έρευνα για τις μεταφορές. Μπορεί να διεξαχθεί έρευνα για τη βελτίωση της εμπειρίας των χρηστών των δημόσιων συγκοινωνιών, τη μεγιστοποίηση των οφελών που μπορούν να παράγουν οι έξυπνες τεχνολογίες και η τεχνητή νοημοσύνη για το δίκτυο και την κατανόηση των ψυχολογικών και οικονομικών παραγόντων που επηρεάζουν τη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών».

Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, πρόεδρος, Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»
Στις δράσεις για την υιοθέτηση πρακτικών ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας αναφέρθηκε η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, τονίζοντας ότι έως το 2030 το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζει σε αστικά περιβάλλοντα. Η ίδια μίλησε για προτάσεις του Ινστιτούτου οι οποίες συντελούν στην αναμόρφωση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Στάθηκε επίσης στον ρόλο της εκπαίδευσης και ενημέρωσης των πολιτών. «Η ασφάλεια είναι και ζήτημα κουλτούρας και συνείδησης», σημείωσε η κ. Μυλωνά, η οποία συν τοις άλλοις υπογράμμισε τον ρόλο που έχουν να διαδραματίσουν οι αναβαθμισμένες δημόσιες συγκοινωνίες και μεταφορές.


Joan Hoey, editor of the Democracy Index και Europe consultant του Economist Intelligence
«H E
λλάδα βρέθηκε πίσω σε όρους ανάπτυξης υποδομών την περίοδο της κρίσης, όμως τα τελευταία χρόνια τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν. Το ερώτημα είναι κατά πόσο η Ελλάδα μπορεί να επιταχύνει, ώστε να κερδίσει τον χρόνο που χάθηκε, προς όφελος της οικονομικής ανάπτυξης», σημείωσε η εκπρόσωπος του Economist Intelligence και πρόεδρος του συνεδρίου Joan Hoey.

Χρίστος Δήμας, υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
«Το κράτος έχει πράγματι ευθύνες ως προς τις διαδικασίες για την υλοποίηση των κατασκευαστικών έργων και ήδη έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο προς αυτήν την κατεύθυνση. Μου έκανε όμως εντύπωση το γεγονός ότι δεν άκουσα καμία αυτοκριτική από τις κατασκευαστικές. Υπάρχουν εταιρείες που έχουν "φαληρίσει" και έχουν αφήσει ανεκτέλεστα έργα πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Υπάρχουν εταιρείες που έχουν κάνει πολύ μεγάλες αστοχίες ως προς τις κατασκευές. Επομένως, θα περίμενα να έχω ακούσει μια αυτοκριτική και από τον κλάδο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, μιλώντας σε πάνελ συνεδρίου του Economist για τις μεταφορές και τις υποδομές. Είχαν προηγηθεί οι αιτιάσεις εκπροσώπων των κατασκευαστικών εταιρειών για τις καθυστερήσεις της ελληνικής γραφειοκρατίας οι οποίες θέτουν εκτός προγραμματισμού την υλοποίηση μεγάλων έργων.

Νωρίτερα, παρουσιάζοντας τις προτεραιότητες του Υπουργείου, ο κ. Δήμας ανέδειξε μεταξύ άλλων ως προτεραιότητα τη μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση φέρνει τον Μάιο αντίστοιχο νομοσχέδιο. «Απαιτείται μια μακροπρόθεσμη προσπάθεια», τόνισε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, ο οποίος αναφέρθηκε και στο σχέδιο δράσης για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου. Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, χρήση τεχνολογιών και βέλτιστων πρακτικών διοίκησης, επανακατάρτιση εργαζομένων και πρόβλεψη ποινών «όταν αυτό απαιτείται». Ο ίδιος ανέφερε ότι η χώρα έχει ήδη απορροφήσει 1,5 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Πρόσθεσε επίσης ότι τα έργα που θα ακολουθήσουν για την αποκατάσταση των προβλημάτων στο σιδηροδρομικό δίκτυο από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές θα οδηγήσουν σε «ακόμη πιο ανθεκτικές και πιο βιώσιμες υποδομές». Επιπλέον, σημείωσε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να διαλευκάνει ποιος έχει την αρμοδιότητα και την υποχρέωση της συντήρησης των υποδομών «όπου υπάρχουν γκρίζες ζώνες».

Ευρύτερα, ο κ. Δήμας αναφέρθηκε στην εξέλιξη έργων όπως ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη και το Flyover στη Θεσσαλονίκη, μιλώντας επίσης για τις παρεμβάσεις σε τομείς όπως τα αντιπλημμυρικά έργα, ο στόλος των αστικών λεωφορείων και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης.

Ντίνος Μπενρουμπή, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ
Στη δυναμική του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ Ντίνος Μπενρουμπή, επικαλούμενος στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα έχει κενό υποδομών στο 2% του ΑΕΠ και έχει ανάγκη από επενδύσεις 6-8 δισ. τον χρόνο. Αναφερόμενος στον ελληνικό σιδηρόδρομο, μίλησε για μεγάλη προσπάθεια που είναι σε εξέλιξη από την πλευρά του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, τονίζοντας ότι η εταιρεία έχει υπογράψει συμβάσεις για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, «γεγονός που συνιστά μεγάλη ευθύνη για εμάς». Ο ίδιος στάθηκε επίσης στη σημασία –όχι μόνο της δημιουργίας αλλά και– της συντήρησης των υποδομών. Ο ίδιος αναφέρθηκε επίσης στα προβλήματα για τις κορεσμένες μεγαλουπόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας την αξία των επενδύσεων στις υποδομές και εντός του αστικού ιστού.

Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος Ομίλου ΑΒΑΞ
«Η επένδυση στις υποδομές είναι μια διαδικασία συνεχής, ιδιαιτέρως απαιτητική, που πρέπει όλοι μας να βλέπουμε με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Το αξίζει ο χώρα μας αλλά –θα μου επιτρέψετε να σας πω– ότι το αξίζει και ο κλάδος μας, που αποτελεί κομμάτι της επιχειρηματικής και εν γένει οικονομικής δραστηριότητας και είναι κρίσιμο να διατηρήσει τη δυναμική του», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ Κωνσταντίνος Μιτζάλης κατά την τοποθέτησή του στο συνέδριο του Economist.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ανάγκη καλύτερου συντονισμού ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς για την υλοποίηση ενός έργου εντός προϋπολογισμού και χρονοδιαγράμματος, όπως και στα μεγάλα ανεκτέλεστα του κλάδου. «Εμείς θα τις βρούμε τις λύσεις. Δεν μπορεί, όμως, αποφάσεις που χρειάζονται έναν μήνα να εκδίδονται σε τρεις ή τέσσερις μήνες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους χρόνους εκτέλεσης και το κόστος» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Χρήστος Παναγιωτόπουλος, διευθύνων σύμβουλος, ΤΕΡΝΑ
«Η ΤΕΡΝΑ θα πρέπει να εκτελεί έργα 2 δισ. ευρώ ετησίως, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει συμπαραστάτες και τα αρμόδια Υπουργεία», επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ Χρήστος Παναγιωτόπουλος. «Θα πρέπει να δούμε τους παράγοντες που επηρεάζουν τα έργα, είτε αυτό είναι η αρχαιολογία, είτε οι απαλλοτριώσεις, ώστε να αποφεύγουμε τις υπερβάσεις στους προϋπολογισμούς και τις χρονικές καθυστερήσεις  (...) Ήδη υπάρχουν ενστάσεις και προσφυγές για τον ΒΟΑΚ. Αυτά θα πρέπει να λυθούν από την πρώτη μέρα», ανέφερε μεταξύ άλλων. Στάθηκε δε στις καθυστερήσεις των αδειοδοτήσεων: «Θέλαμε, για παράδειγμα, να φέρουμε εργατικό δυναμικό από την Ινδία και την Αίγυπτο και το διάστημα των 180 ημερών εξαντλήθηκε μέχρι να φτάσουμε στην υπογραφή της άδειας». Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «παρά τις αυξημένες τιμές των υλικών και παρά την έλλειψη προσωπικού, οι κατασκευαστικές στην Ελλάδα τελικά τα καταφέρνουν» και υπογράμμισε ότι οι ανάγκες σε υποδομές στην Ελλάδα δεν έχουν ακόμη καλυφθεί και διαρκώς αυξάνονται.

Αναστάσιος Αρανίτης, γενικός διευθυντής του Ομίλου AKTOR
«Οι κατασκευαστικές εταιρείες στην Ελλάδα βρίσκονται σε μια ευτυχή συγκυρία, καθώς έχουν μπροστά τους ένα θηριώδες ανεκτέλεστο το οποίο καλούνται για πρώτη φορά να υλοποιήσουν μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, θα πρέπει να προτεραιοποιηθούν οι ανάγκες προκειμένου να αντιμετωπιστούν προκλήσεις όπως η εξεύρεση πόρων και ανθρώπινου δυναμικού», σημείωσε κατά τη διάρκεια τοποθέτησής του στο συνέδριο του Economist ο γενικός διευθυντής του Ομίλου AKTOR Αναστάσιος Αρανίτης. «Η πολιτεία θα πρέπει να λύνει τα προβλήματα που προκύπτουν. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, να φέρνεις κόσμο από το εξωτερικό να δουλέψει σε ένα έργο, να θες να φτιάξεις έναν οικισμό στο εργοτάξιο για να τον στεγάσεις, και να χρειάζονται δύο χρόνια για να το πετύχεις», ανέφερε χαρακτηριστικά.


Σχολιάστε αυτό το Video

Το όνομά σας:


Το σχόλιό σας:


Επιβεβαίωση:



* Το σχόλιό σας δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τους 600 χαρακτήρες.

Σχόλια

Σχολιάστε πρώτος αυτό το video.